28 de juliol 2012

Via Estasen al Calderer PD (màx. IVº). 645 m (Pedraforca - Berguedà)

Ressenya de: http://www.feec.cat/estasen-al-calderer

Aquesta via és un encontre ineludible amb la història de l’escalada a Catalunya, ja que és la primera que es va obrir a la cara N del Pedraforca l’any 1928. La seva llargada i dificultat moderada fan que passi desapercebuda entre el cúmul de vies de la paret. L’escalada es desenvolupa en un marc sever i auster trencat per unes antiestètiques marques verdes. Cal anar alerta a la part final, ja que els senyals verds es desvien de la via Estasen per agafar una variant més difícil, però igualment atractiva.
1a asc.: Ll. Estasen, J. Puntas, J. Rovira i J. Vila, 30-6-1928.

Dificultat: PD (màx. IVº). 645 m de recorregut per roca calcària amb trams fàcils descompostos.

Horari: 3-5 h encara que en el nostre cas amb un cordada de 3 es vàren convertir en 7 hores.

Material: semiequipada amb pitons. Cal dur tascons, friends i bagues; algun pitó pot ser útil.

Època aconsellable: de juny a setembre

Bibliografia i cartografia:
Dalmau, J. M. Pedraforca. Todas las ascensiones y escaladas. Ed. Barrabés, 2003.
Jover, J. Pedraforca. Guia d’escalades. Ed. Pleniluni, 1991.
Serra del Cadí-Pedraforca. Esc. 1:25.000. Ed. Alpina i Geoestel, 2003.

Aproximació: del refugi Estasen seguim el camí que flanqueja la cara N. Trobem un torrent i pugem pel seu marge dret fins a un camí que prenem a la dreta. Flanquegem fins a un 2n torrent, pugem i passem sota una piràmide rocosa. Seguim a la dreta, escalem un diedre (III+) i per una vira herbosa arribem al collet del Dit del Riambau, on comença la via (1:30 h).

Descripció de la via: pugem per un diedre (IV-) i seguim fins a un replà (IIIº). Escalem un 2n diedre (IVº) i continuem a l’esquerra. Ascendim una placa (IVº) i flanquegem a l’esquerra (IIº) fins a un ampli replà al peu d’una paret. Per una vira ampla (IIIº-IVº) seguim fins al “jardí”. Anem a l’esquerra fins a una canal pedregosa que pugem pel seu costat esquerre (Iº-IIº). Escalem una placa poc inclinada i llisa (IVº), uns blocs grans (IIIº), una aresta fàcil i una canal molt descomposta (IIº) fins a un coll. La via original continua recte per un esperó poc definit i una successió de canals (IIº-IIIº) fins al cim (2.493 m). També podem seguir una variant més difícil a la dreta (marques verdes) fins a un diedre (IV+, 1 parabolt). Continuem entre grans blocs (III+) fins a un collet, superem un esperonet (IV-) fins a un replà, remuntem una canal (IIº-IIIº) i seguim fins al cim per terreny fàcil (Iº-IIº).

Descens: per la carena seguim fins a l’Enforcadura, des d’on baixem per la tartera cap al refugi (1:30 h). o també es pot fer els 2 ràpels de baixada del Calderer seguin el camí fitat fins a la tartera, que és l'altre ruta d'ascenció al Pic del Calderer.

En total es va convertir en una sortida de mes de 11 hores fins arrivar al cotxe on la pluja un cop al cim ens va dificultar el descens.